۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

حفاظت از محیط زیست را جدی تر بگیریم


  •  تالاب انزلي يكي از مهم‌ترين بخش اكوسيستم خزري و درياي خزر است كه در تداوم حيات‌وحش، تامين آب شيرين و حفظ تعادل زيستي نقشي حياتي دارد، اما بي‌توجهي به اين اكوسيستم، حيات اين تالاب را در معرض نابودي قرار داده است.
  •  90 درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده است و هم ‌اکنون تنها لکه‌هایی از آب در این تالاب دیده می‌شود
  • با مرگ تدریجی 80 درصد از دریاچه ارومیه و محو شدن آب از دیدگان مردم، دریاچه‌ای باقی نمانده است که از این به بعد درباره آن چاره‌جویی شود.
  • داوم تخریب جنگلهای بی نظیر منطقه ارسباران می تواند منجر به تغییرات اقلیمی و در ادامه فاجعه ای جبران ناپذیر زیست محیطی شود
خبر هایی که ذکر شد و خبرهایی از قبیل آتش سوزی و تخریب در جنگلهای کشور که مرتبا می شنویم ابتدا کمی  آزرده خاطرمان میکند و سپس تا شنیدن خبر بعدی از ذهن همه پاک میشود.
ولی طرفداران محیط زیست به سادگی از کنار این مسائل رد نمی شوند و احساس مسئولیت کرده بطور مداوم به فکر جبران خسارات و شرایط بازگشت به وضعیت قبلی هستند ؛ هرچند کاری هم از دستشان برنمی آید ولی به روشهای مختلف نظرهای خود را اعلان میکنند.
با بررسی اخبار و قوانین مربوط به منطق محافظت شده و زیستگاه های طبیعی متوجه میشویم که قوانین بدون نقص و عالی طراحی شده اند و در اغلب موارد اجرا میگردد ولی در کشور ما با وجود این همه امکانات حتی فرهنگ محافظت از محیط زیست و خطرات تخریب این منابع عظیم الهی نیز بطور واقعی آموزش داده نمی شود.

                    چرا نمی توانیم از محیط زیست و محلهای به اصطلاح حفاظت شده حفاظت کنیم؟